Google Search Console na spravovanie a analýzu webových stránok

Google Search Console na spravovanie a analýzu webových stránok

google search console

Google Search Console sa v minulosti volal Google Webmaster Tools. Je to ďalší analytický nástroj na spravovanie a analýzu webových stránok. Pomocou Search console je možné zvýšiť kvalitu webových stránok a získať viac relevantných používateľov.

Search console nie je len analytický nástroj, ale umožňuje zistiť rôzne závažné problémy už v momente, keď nastanú. Rieši najčastejšie problémy od tých s indexáciou stránky, popisov v Google vyhľadávaní až po spam na webovej stránke.

Rozdiel medzi Google Analytics a Search Console

Google Analytics sa zameriava hlavne na sledovanie štatistík stránky, ale mnoho užitočných informácií, ktoré nájdeme Search Console, v Google Analytics nie je dostupných:

  • počet chybových stránok,
  • počet zindexovaných stránok,
  • overenie funkčnosti mikroformátov,
  • pokročilá analýza používateľov z vyhľadávania.

Analýza prichádzajúcich návštevníkov

Search Console sú dostupné informácie o návštevníkoch, ktorí sa dostali cez Google vyhľadávač na webovú stránku. Je možné filtrovať údaje od kľúčových slov, stránok, krajín, typov používaných zariadení až po typy jednotlivých médií, cez ktoré sa používatelia dostali na webovú stránku. Tieto informácie v Google Analytics nie sú.

 

Filtrovanie štatistík

Štatistiky v Search console je možné filtrovať nasledovne:

  • kliknutia – počet preklikov z daného kľúčového slova na webovú stránku,
  • počet zobrazení – počet zobrazení webovej stránky na dané kľúčové slovo vo vyhľadávaní,
  • MP – miera prekliku z kľúčových slov v percentuálnom zobrazení,
  • pozícia – priemerná pozícia kľúčových slov vo vyhľadávaní,
  • dopyty – kľúčové slová, cez ktoré sa dostali používateľa na cieľovú webovú stránku,
  • stránky – podstránky, na ktoré sa dostali používatelia z vyhľadávania,
  • krajiny – krajiny, z ktorých pochádzajú používatelia web stránok,
  • zariadenia – filtrovanie podľa zariadení, pomocou ktorých pristupovali na webovú stránku,
  • dátum – časové obdobie, za ktoré sa zobrazujú štatistiky, predvolené je posledných 28 dní.

 

Chybové hlásenie 404

Pokiaľ sa používateľ preklikne na podstránku, ktorá neexistuje, alebo sa na takúto podstránku dostane z výsledkov vyhľadávania, zobrazí mu chybové hlásenie. Chyba má stavový kód 404.

Chybové stránky vznikajú najčastejšie po zmene štruktúry url adries alebo pri zmazaní niektorých podstránok. Napríklad na webovej stránke už dlho existuje podstránka www.nieco.sk/kategorie-clanku/nazov-clanku/ a používateľ sa rozhodne zmazať alebo premenovať kategóriu, v ktorej je článok umiestnený. Nová adresa bude napríklad www.nieco.sk/nova-kategoria/nazov-clanku/. Väčšinou stará podstránka s daným článok bola už dávno v Google vyhľadávaní indexovaná. Po prístupe na túto podstránku ukáže používateľovi chybovú hlášku 404.

 

 

Počet chybových podstránok je jeden z negatívnych signálov, ktoré Google pripočítava do celkového hodnotenia webovej stránky. Preto platí čím menej chybových stránok, tým lepšie.

Chybové stránky je možné si pozrieť v Search Console a jednoducho si ich stiahnuť do prehľadnej excel tabuľky. Chybové stránky sa opravujú pomocou presmerovania na novú funkčnú podstránku. Presmerovanie ma stavový kód 301.  Presmerovanie môžeme definovať do súboru htaccess, napríklad:

HTML vylepšenia vo vyhľadávaní

V popisoch webových stránok vo vyhľadávaní sa zobrazuje výňatok textu. Podľa popisu sa často používatelia rozhodujú, na ktorú webovú stránku kliknú. Navyše tieto informácie tiež ovplyvňujú pozície vo vyhľadávaní minimálne pri personalizovaných výsledkoch (na základe IP adresy, polohy používateľa a podobne). Pri internetovom obchode je najlepším spôsobom definovať popisy pomocou mikroformátu snippets (Gill, 2017).

Problémy pri popisoch a titulkoch

  • dĺžka – dlhé popisy alebo titulky, ktoré sa nezmestia do výsledkov vyhľadávania,
  • duplicita – viaceré popisy alebo titulky sú na webovej stránke duplicitné,
  • neinformatívne – nerelevantné popisy a titulky,
  • chýbajúce – informácie nie sú vyplnené vôbec.

 

 

Následne je možné si jednotlivé problémy detailne zobraziť a získať presné informácie o podstránkach, na ktorých sa problémy vyskytujú.

Počet Indexovaných podstránok

Na indexovanie nových webových stránok využívajú jednotlivé vyhľadávače svojich robotov. Napríklad Google používa robota s názvom Googlebot. Prehľadáva jednotlivé podstránky a následne posiela informácie na server. Na rýchle indexovanie webovej stránky sa používa sitemap.xml. Je to súbor, v ktorom sa nachádzajú všetky podstránky na webovej stránke.

V normálnom prípadne by mal byť počet zindexovaných stránok vo vyhľadávaní približne počtom skutočných podstránok na webovej stránke. Indexovanie podstránok je možné ovplyvniť v súbore robots.txt pomocou atribútov nofollow, noindex a podobne. Zabraňujú indexácií niektorých častí na webovej stránke, napríklad blokovanie indexácie administrácie. Počet indexovaných podstránok vieme ovplyvniť aj priamo použitím nástroja Search Console. Primárne by tento nástroj mal slúžiť na sledovanie počtu indexovaných podstránok a riešenie vzniknutých problémov s indexáciou.

 

 

Pri prepnutí na pokročilejšie zobrazenie získame v Search Console aj informácie o blokovaných podstránkach v súbore robots.txt a informácie o počte zmazaných podstránok z indexu vyhľadávania cez Search console.